Πέμπτη, 14 Οκτωβρίου 2010

Φθινοπωρινό κρυολόγημα και διατροφή


                                   
Τα κρυολογήματα ξεκινούν στην αρχή του φθινοπώρου, διαρκούν όλο τον χειμώνα και παρουσιάζουν  νέα έξαρση στην μέση της άνοιξη και άσχετα από την θερμοκρασία . Τα πρώτα συμπτώματα είναι φτέρνισμα, βήχας και καταρροή .Το κοινό κρυολόγημα δεν είναι τίποτα άλλο από μια ιογενής λοίμωξη που προσβάλλει κυρίως το αναπνευστικό κρυολόγημα μεταδίδεται και μέσω των ματιών και του στόματος. Έτσι, εύκολα ο ιός μπορεί να μεταφερθεί μέσω ενός βήχα ή ενός φτερνίσματος. Δεν υπάρχει ειδική θεραπεία για το κρυολόγημα. Υπάρχουν όμως τρόποι να αποφύγουμε ή να έστω ελαχιστοποιήσουμε τις πιθανότητες εμφάνισης ενός κρυολογήματος. Στην προκειμένη περίπτωση, σύμμαχος κατά του κρυολογήματος μπορεί να αποτελέσει μια κατάλληλη διατροφή.
  Οι βιταμίνες που μπορούν να παίξουν σημαντικό ρόλο ενάντια στους ιούς που προκαλούν το κρυολόγημα είναι:
·         Η βιταμίνη C, η οποία βοηθά στην παράγωγή Λευκοκυττάρων, αντισωμάτων και ιντερφερόνων και παίζει βασικό ρόλο και στην πρόληψη και στην αντιμετώπιση του πολλαπλασιασμού των ιών. Καταστρέφεται με το βρασμό για αυτό και  θα πρέπει τα λαχανικά που την περιέχουν να καταναλώνονται ωμά ή ελαφρώς βρασμένα.  
Κυριότερες πηγές βιταμίνης C :είναι τα εσπεριδοειδή, τα ακτινίδια, οι ντομάτες, οι πιπεριές, ο μαϊντανός, το μπρόκολο .
·         Το καροτένιο Β, που αποτελεί μορφή προβιταμίνης Α, συντελεί στην ενδυνάμωση του ανοσοποιητικού συστήματος και στην αποτελεσματική αντιμετώπιση των κυττάρων που έχουν προσβληθεί από ιούς.
Κυριότερες πηγές καροτένιου Β είναι τα φρούτα και τα λαχανικά με βαθύ κίτρινο ή πορτοκαλί χρώμα, όπως τα καρότα, οι ντομάτες, τα πορτοκάλια ,κίτρινες πιπεριές και όλα τα λαχανικά με βαθύ πράσινο χρώμα, όπως σπανάκι, μαρούλι και χόρτα.
·         Η βιταμίνη Ε, η οποία συντελεί στην παραγωγή των Β κυττάρων που παίζουν σημαντικό ρόλο σε ειδικούς αμυντικούς μηχανισμούς του οργανισμού.
Κυριότερες πηγές βιταμίνης Ε είναι το ελαιόλαδο και όλα τα φυτικά λάδια, αβοκάντο και ξηροί καρποί.


Πέρα από τις βιταμίνες ένα ακόμα θρεπτικό συστατικό για την πρόληψη και αντιμετώπιση του κρυολογήματος είναι ο ψευδάργυρος. ¨Ενα ιχνοστοιχείο που παίζει σημαντικό ρόλο στην αμυντική δράση του οργανισμού ενάντια στο κρυολόγημα.
Κυριότερες πηγές ψευδάργυρου είναι το κρέας, τα οστρακοειδή, τα μανιτάρια, οι ξηροί καρποί και τα δημητριακά.

Και  τα προβιοτικά όμως φημίζονται ιδιαίτερα για την δράση τους εναντίον του κρυολογήματος. Ο όρος προβιοτικά αναφέρεται σε πολύ συγκεκριμένα, ζωντανά στελέχη βακτηρίων που προστίθενται στην διατροφή μέσω γάλακτος, γιαουρτιού ή ακόμη και χυμών. Έχει βρεθεί πως τα προβιοτικά παράγουν πρωτεΐνες και αδρανοποιούν παθογόνους οργανισμούς. Επίσης, διεγείρουν την παραγωγή ιντερφερόνης και ιντερλευκίνης που προάγουν το ανοσοποιητικό σύστημα ενώ ταυτόχρονα διεγείρουν την δράση των μακροφάγων .επιστημονικές  έρευνες δείχνουν πως η κατανάλωση προβιοτικών για τουλάχιστον 3 μήνες μειώνουν την διάρκεια του κρυολογήματος και  ταυτόχρονα ελαττώνουν  και την ένταση των συμπτωμάτων.
Τέλος θα αναφερθούμε στα  βότανα που  καταπραΰνουν και ενίοτε  θεραπεύουν ( πάντα με συνταγή και γνώση γιατρού και φαρμακοποιού) όπως το χαμομήλι και το  φασκόμηλο που είναι αντιφλεγμονώδη, άρα βοηθούν στην καταπολέμηση της καταρροής και για το βήχα είναι πολύ ευεργετικά το βάλσαμο, ο γλυκάνισος, η μέντα και ο δυόσμος.

Συγκεκριμένα το χαμομήλι έχει αντιβακτηριδιακές και αντιφλεγμονώδεις δράσεις και είναι χαλαρωτικό. Καταπολεμά τους ιούς και βοηθά εναντίον του έλκους. Έχει επίσης βρεθεί ότι μειώνει το ουρικό οξύ στο αίμα .Έχει χρησιμοποιηθεί για τη θεραπεία των κολικών, των αιμορροΐδων, της στοματίτιδας και για διάφορες άλλες παθήσεις του πεπτικού συστήματος συμπεριλαμβανομένου και του έλκους. Επίσης βοηθά στη μείωση των αερίων του στομάχου και του εντέρου. Το τσάι από χαμομήλι έχει αντιπηκτικές ιδιότητες. Μειώνει τη συγκόλληση των αιμοπεταλίων. Έχει συνεργιστική δράση με φάρμακα που χορηγούνται σε ασθενείς με καρδιοπάθεια ή κίνδυνο για εγκεφαλικά επεισόδια και προσφέρει επιπρόσθετη αντιπηκτική δράση Στο δέρμα χρησιμοποιείται για την αντιμετώπιση μολύνσεων και για τη φροντίδα ελκών. Επίσης βοηθά στη θεραπεία της μαστίτιδας. Το τσάι από χαμομήλι καταναλώνεται ευρέως λόγω της χαλαρωτικής του ιδιότητας που είναι χρήσιμη για την επίτευξη ηρεμίας. Επίσης έχει αντισπασμωδικές δράσεις, βοηθά εναντίον της κράμπας και μειώνει τον πόνο λόγω της περιόδου στις γυναίκες. Επίσης δρα σε συνέργεια με ηρεμιστικά ή υπνωτικά φάρμακα. Για τους λόγους αυτούς οι γιατροί των ασθενών που παίρνουν αντιπηκτικά, υπνωτικά ή ηρεμιστικά φάρμακα πρέπει να γνωρίζουν εάν οι ασθενείς τους καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες τσαγιού από χαμομήλι. Τέλος ένα μπάνιο με χαμομήλι είναι απόλυτα χαλαρωτικό και καταπραϋντικό μετά από μια κουραστική μέρα.
Πρόσφατα ερευνητές από το Imperial College του Λονδίνου, απομόνωσαν από τα ούρα εθελοντών που έπιναν τσάι χαμομήλι για δύο εβδομάδες, ουσίες που δείχνουν ότι το χαμομήλι είναι χρήσιμο κατά του κρυολογήματος και κατά των μυϊκών σπασμών που είναι υπεύθυνοι για τις κράμπες και τους πόνους της περιόδου.
Η πρώτη ουσία είναι το ιππουρικό οξύ που έχει αντιφλεγμονώδη δράση. Η δεύτερη είναι η γλυκίνη που μειώνει τους μυϊκούς σπασμούς. Σημαντικό στα ευρήματα τους, είναι το γεγονός ότι οι δύο ωφέλιμες ενεργές ουσίες παρέμειναν ψηλές στο αίμα ακόμη και δύο εβδομάδες μετά που σταμάτησαν να πίνουν τσάι χαμομήλι. Αυτό δείχνει ότι το χαμομήλι μπορεί να έχει παρατεταμένη μακροχρόνια χρήσιμη δράση.

Μην τo παρακάνετε με το χαμομήλι καθώς η υπερβολική κατανάλωση του επιφέρει ναυτία, πονοκεφάλους, αύξηση των καρδιακών παλμών και αϋπνίες. Επιπλέον, το αιθέριο έλαιο θα πρέπει να αποφεύγεται εντελώς από τις εγκύους αφού είναι διεγερτικό της μήτρας .

Συμπερασματικά :
·         Καταναλώνουμε φρούτα και λαχανικά και τουλάχιστον 4 μερίδες την ημέρα ( 450-500 γρ )
·         Αποφεύγουμε κλειστούς και καθόλου αεριζόμενους χώρους , ενώ φροντίζουμε να αερίζουμε τους χώρους που κινούμαστε , δουλεύουμε και κοιμόμαστε.
·         Αποφεύγουμε την υπερκατανάλωση αλκοόλ και μειώνουμε  ή κόβουμε το τσιγάρο
·         Απολαμβάνουμε ένα βραδινό ζεστό τσάι με 1 κτγλ μέλι
·         Καταπολεμούμε την παχυσαρκία υιοθετώντας έναν καινούργιο και σωστό τρόπο διατροφής.
·         Γυμναζόμαστε τουλάχιστον 3 φορές την εβδομάδα με μία χαμηλής έντασης γυμναστική και αρκετό περπάτημα για την εκγύμναση της καρδιάς.

                                                Βιβλιογραφία:
A Metabonomic Strategy for the Detection of the Metabolic Effects of Chamomile (Matricaria recutita L.) Ingestion     

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου